Thursday, July 17, 2008

Sibuk tapi gembira



Masa berganti dengan musim, berjalan begitu cepat. Sudah 1 tahun saya balik ke China. Minggu ini sangat panas, apabila melihat sinaran matahari yang cerah, saya mengingatkan Malaysia. Kawan-kawan, cuaca panas, nasi goring ayam, teh tarik ais, buah-buahan, bilik 1201s, buku-buku di PTSL...
Bulan May, saya sebagai penterjemah sebuah syarikat pergi ke Jakarta, Indonesia. Saya tukar kapal terbang di Lapangan Terbang Changi. Indah dan bersih seperti taman ia
lah perwatakan Singapura. Lapangan terbang juga, moden dan bersih.




Jakarta kelihatan lebih moden daripada Kuala Lumpur kerana bangunan pencakar awan seperti cendawan selepas hujan.









Selepas makan tengah hari, kami keluar membeli banyak buah-buahan di Supermarket. Oleh kerena duit di Indonesia besar, setiap kali kena kira ada berapa kosong di belakang. Terdapat 3 buah-buahan saya pertama kali nampak dan makan, tapi x sedap.




Kami pergi melawat Lapangan Merdeka (Monas), Muzium negara dan juga Masjid Istiqlal. Saya rasa ini merupakan tanda yang paling menarik bag
i saya. Dikatakan ini menggambarkan satu cerita daripada karya termasyhur India iaitu, Mahabharata.






Sekarang, saya duduk di depan komputer dan saya ingat masa saya tulis tesis di Malaysia. Kerja seperti tulis tesis berulang lagi, saya sedang membuat satu kertas kerja.

Dalam perjalanan itu, Sibuk....tapi gembira...

No comments: